موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

تحصیل در کشورسوئد

تحصیل در کشورسوئد

تحصیل در سوئد برای ایرانی هایی که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بهترین دانشگاه های اروپا و با رتبه های جهانی در این کشور مستقر می باشد که شرایط تحصیل در این کشور را بسیار مناسب کرده است.در کشور سوئد به مانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مهاجرانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند استقبال می شود.

در واقع شرایط تحصیل در سوئد برای مهاجران خارجی امکان پذیر است و افراد می توانند با کسب اطلاعات کافی در خصوص قوانین مربوط به ویزای تحصیلی، به سادگی بتوانند برای ادامه تحصیل به این کشور اقدام کنند.

شرایط تحصیل در سوئد

در واقع شرایط تحصیل درسوئد کمی متفاوت تر از سایر کشورهای اروپایی است. این تفاوت به خصوص در سن افرادی است که قصد ویزای تحصیلی به این کشور را دارند به طوری که دولت سوئد هیچ محدودیتی بابت سن و سال افرادی که قصد گرفتن ویزای تحصیلی دارند قائل نمی شود. در واقع این ویژگی در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای محدودیت است و به همین دلیل شرایط تحصیل در سوئد برای قشر وسیعی از افراد مهیا است.

اما تحصیل در سوئد رایگان نیست و باید برای شهریه دانشگاهی هر ترم مبلغی پرداخت شود. این مبلغ بستگی به شرایط دانشگاه دارد و معمولا در طول دوران تحصیل به 10 هزار یورو می رسد. البته واحد پول سوئد کرون است ولی به هر حال در این جا ما به یورو محاسبه کرده ایم.

دانشگاه های سوئد

کشور سوئد دارای دانشگاه های معتبری است که در اروپا و دنیا شناخته شده هستند، معروف ترین دانشگاه این کشور دانشگاه KTH نام دارد که به نوعی دانشگاه پلی تکنیک این کشور محسوب می شود و اغلب فارغ التحصیلان این دانشگاه در رشته های مهندسی هستند و وجود این دانشگاه از اهمیت زیادی در صنعت این کشور به حساب می آید و فارغ التحصیلان این دانشگاه به خصوص در مقاطع تحصیلی بالاتر در رتبه های مهم مدیریتی استخدام می شوند. این دانشگاه دارای رتبه 98 جهانی است.

اما یکی دیگر از دانشگاه های مهم و بزرگ این کشور دانشگاه ملی استکهلم به حساب می آید که رتبه 78 جهانی دارد. این دانشگاه در واقع دانشگاه مادر سوئد به حساب می آید و اکثر رشته های تحصیلی را دارا می باشد.

ویزای کار در کنار تحصیل در سوئد

شرایط تحصیل در سوئد به گونه ای است که افراد در مقاطع تحصیلی گوناگون تنها ساعاتی از هفته می توانند کار کنند. در واقع مقاطع تحصیلی کشور سوئد به سه دسته تقسیم بندی می شود.

در مقطع تحصیلی لیسانس افراد 10 ساعت در هفته می توانند کار کنند. در مقطع تحصیلی فوق لیسانس 20 ساعت مجاز به انجام کار هستند و در مقطع تحصیلی دکتری این میزان کار به 30 ساعت می رسد. در واقع متوسط درآمدی که در یک ساعت به دانشجویان پرداخت می شود حدود 10 کرون است که با این مقدار درآمد افراد می توانند هزینه های رفت و آمد، خرد و خوراک و هم چنین اقامت در خوابگاه های دانشجویی را دربیاورند.

در مقطع دکتری شرایط بسیار خوبی برای پیدا کردن شغل مناسب مربوط به رشته تحصیلی وجود دارد به طوری که با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور سوئد و با سابقه علمی بالا شخص به سادگی می تواند یک شغل مناسب برای خود پیدا کند.

البته پیدا کردن شغل مربوط به رشته مورد نظر در کشور سوئد یک نعمت بسیار بزرگ برای دانشجویان به حساب می آید زیرا بعد از مدتی شخص می تواند ویزای شغلی خود را به اقامت دائم تغییر دهد و پس از مدتی می تواند تابعیت این کشور مهم اروپایی را داشته باشد.

هم چنین فرد می تواند ماهیانه و برای ماموریت های کاری به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کند و در کنار کار و درآمد خوب شخص می تواند از مزیت های مربوط به کار خود لذت ببرد.

اکثر شغل هایی که نیاز به متخصص به خصوص در زمینه آی تی، پزشکی، کشاورزی و داروسازی در کشور سوئد هست نیازمند یک فرد با درجه علمی بالا و هم چنین رزومه تحصیل خوب است که این موارد باعث می شود که تقاضا برای مقطع دکتری در کشور سوئد برای مهاجرین خارجی بسیار زیاد باشد. به هر حال اگر هدف گرفتن شغل مناسب در سوئد را دارید بایستی حتما با شرایط تحصیلی در این کشور آشنا باشید و بتوانید از مشاورین با تجربه در این راستا کمک بگیرید.

شرایط تحصیل برای تمامی مقاطع تحصیلی در سوئد

اما برای تحصیل در مقطع لیسانس در کشور سوئد باید حداقل نمره 6 زبان انگلیسی یا همان آیلتس را داشته باشیم و برای تحصیلی در مقطع فوق لیسانس این نمره باید به 6.5 برسد و برای مقطع دکتری بایستی نمره عالی 7 داشته باشیم.

هم چنین شرایط تحصیلی در مقطع دکتری در کشور سوئد باید به گونه ای باشد که دانشجو در مقاطع پایین تر از معدل خوبی برخوردار بوده و رزومه مناسبی از کارهای پژوهشی و علمی وی به جا مانده باشد.

هزینه های تحصیل در سوئد

اما از سال 2011 به بعد و به دلیل گسترش تقاضا برای تحصیل در کشور سوئد و هم چنین پایین نیامدن خدماتی که دانشگاه های این کشور ارائه می کنند تحصیل در سوئد دیگر رایگان نیست و دانشجویان باید سالیانه هزینه هایی بابت شهریه دانشگاه پرداخت کنند.

این هزینه ها بستگی به واحد دانشگاهی فرد دارد و از 7000 تا 12000 کرون متغیر است. به هر حال برای دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این هزینه ها بایستی پرداخت شود و شخص قبل از این که بخواهد برای ادامه تحصیل در کشور سوئد تصمیم بگیرد باید شرایط مالی و اقتصادی خود را در این رابطه بسنجد.

معمولا هرینه های مربوط به درمان و بهداشت فرد توسط بیمه درمانی سوئد پرداخت می شود و از این بابت نگرانی برای دانشجویان سوئدی وجود ندارد و هم چنین به دلیل اجاره کار پاره وقت به دانشجو در طول هفته، شخص می تواند هزینه های خرد و خوراک و رفت و آمد ناشی از دانشگاه خود را تامین کند.

پس تنها هزینه ای که فرد بایستی برای آن برنامه ریزی داشته باشد و تقریبا این هزینه در طول یک سال زیاد است هزینه های مربوط به شهریه دانشگاه هاست.

در این مقاله به صورت کامل با شرایط تحصیل در سوئد آشنا شدیم امیدواریم شما عزیزان هم بتوانید از این مطالب ارائه شده نهایت استفاده را کرده باشید.

منبع:

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.