موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

فرصتهای سرمایه­ گذاری در گرجستان

[kkstarratings]

فرصتهای سرمایه­ گذاری در گرجستان

سرمایه­ گذاری در هر کشوری شرایط و ضوابط مختص به خود را دارد. اما به طور کلی مواردی هست که برای سرمایه­ گذاری در هر کشوری باید در نظر گرفت. از جمله موارد مهم برای سرمایه­ گذاری در یک کشور اطلاع از  جمعیت کشوری است که قصد سرمایه­ گذاری در آن را داریم. گرجستان بیش از  پنج میلیون نفر جمعیت دارد و از جمله کم جمعیت ترین کشورهای دنیا است. بنابراین برای پیدا کردن فرصتهای سرمایه گذاری در گرجستان باید شناخت بیشتری نسبت به آن و نیازهای جامعه­ ی آن پیدا کرد.

از دیگر عوامل مهم برای شروع سرمایه­ گذار در یک کشور، شناخت درآمد سرانه یک کشور است. درآمد سرانه در واقع نشان دهنده قدرت خرید در یک کشور است. هر چه درآمد سرانه در یک کشور بالاتر باشد، قدرت خرید و در نتیجه میزان گردش پول در آن کشور بیشتر است. کشور گرجستان در مقایسه با سایر کشورهای توریستی اطراف ایران، درآمد سرانه کمتری دارد که این موضوع باید مورد توجه سرمایه­ گذاران خارجی باشد.

عامل مهم دیگر برای شروع سرمایه ­گذاری در یک کشور، مسافت کشور مقصد نسبت به ایران است که هر چقدر کشور مورد نظر شما برای سرمایه گذاری به  ایران نزدیکتر باشد، امکان بیشتری برای تبادلات بین دو کشور وجود  دارد. نزدیک بودن مسافت همچنین در هزینه­ ها و وقت شما نیز موثر خواهد بود. بنابراین وقت کمتری در رفت و آمد بین دو کشور صرف خواهد شد. دسترسی آسان به  گرجستان (حتی با وسیله نقلیه شخصی) از امتیازات این کشور برای سرمایه­ گذاری توسط ایرانی­ ها  به شمار می­رود.

مجموعه این عوامل مشخص می­ کند که سرمایه­گذاری در گرجستان نمی­ تواند در همه زمینه­ها منجر به سودآوری  و بازگشت سرمایه شود و برای انتخاب نوع و زمینه سرمایه­ گذاری نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر است.

 

مزایای سرمایه ­گذاری در گرجستان

گرجستان کشوری است با بیش از 30 درصد جمعیت نیروی کار تحصیکرده. انتخاب این کشور برای سرمایه­ گذاری به دلیل  داشتن نیروی آماده به کار تحصیلکرده به نفع سرمایه ­گذاران خارجی است. این کشور از سال 2000 عضو سازمان تجارت جهانی بوده است و فرایند عملیات گمرک در آن بسیار آسان و سریع انجام می­شود. گرجستان با هیچ کشوری محدودیت تجاری ندارد. زیرساختهای تجاری بسیار خوبی در این کشور موجود است. راه آهن، جاده سازی، بنادر و فرودگاه­های معتبر از جمله زیرساخت­های مهم در کشو گرجستان است. همچنین سرمایه­ گذاری خارجی در این کشور در نتیجه انجام اصلاحاتی که از سال 2003 در مرزهای آن صورت گرفته، افزایش قابل توجهی داشته و دلیل اصلی آن هم سهولت در مبادلات مرزی این کشور است. رشد اقتصادی پایدار در این کشور و سیاست تجارت آن نیز از مزایای سرمایه­ گذاری در گرجستان است.

 

فرصتهای سرمایه ­گذاری در گرجستان در چه بخش­هایی سودآور است؟

ازسال 2003 اقتصاد گرجستان به سمت خصوصی سازی و تجارت آزاد روی آورد. گزارشات بانک جهانی گرجستان را یکی از کشورهایی معرفی می کند که توانسته تغییرات اقتصادی را به سرعت در کشورش اجرا کند. گرجستان در سال 2011 مقام شانزدهم جهان را در زمینه سهولت در امور تجاری از آن خود کرد. در طول یک دهه گذشته گرجستان بیشتر بر جذب سرمایه­ گذاری خارجی و بیشتر سرمایه­ گذاری مستقیم خارجی متمرکز بوده است. فرصتهای سرمایه گذاری در گرجستان متنوع می باشند. تعدادی از فرصتهای سرمایه گذاری در گرجستان را معرفی کرده ایم.

 

سرمایه گذاری در بخش معدن گرجستان

در بخش معدن گرجستان جزو کشورهایی است که منابع معدنی نسبتا خوبی در اختیار دارد. معدان منگنز، سنگ، مس، روی و سرب، معادن اکسید باریوم، معدن گومبرین، معادن سنگ مرمر که از لحاظ کیفیت با معادن مرمر بزرگ جهان مانند کاراد در ایتالیا برابری می­کند  و معادن ذغال سنگ  از مهمترین معادن این کشور هستند. اجازه خرید معدن در گرجستان صادر نمی­شود اما می­توانید مجوزهای لازم برای اجاره معادن و بهره­ برداری از آن را از دولت دریافت کنید.

 

سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز گرجستان

در بخش ساخت و ساز، خرید زمین و ساختمان­ سازی از فرصتهای سودآور سرمایه­ گذاری در گرجستان است. فرایند نوسازی و مرمت بافت­های فرسوده در شهر تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان در حال حاضر با سرعت بسیاری در حال انجام است. سرمایه­ گذاری در بخش ساخت و ساز در گرجستان یکی از سودآورترین و بی خطرترین انواع سرمایه­ گذاری در گرجستان است.

 

سرمایه گذاری در بخش جاذبه های گردشگری گرجستان

وجود جاذبه­ های گردشگری در همه جای این کشور اعم از جاذبه­ های طبیعی و تاریخی و آب و هوای مطلوب برای گردشگران، موجب شده تا بخش گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین بخش ­های سرمایه­ گذاری در این کشور مورد توجه دولت قرار بگیرد. تلاش برای حفظ امنیت گردشگران، توسعه زیرساخت های مهم گردشگری در زمینه صدور فرایند صدور روادید، حمل و نقل و ایجاد تسهیلات مناسب، موجب شده این بخش رشد خوبی در مقایسه با سایر بخش­های سرمایه­ گذاری در این کشور داشته باشد.

توسعه امکانات در بخش گردشگری مثل ایجاد هتل­های مطابق با استانداردهای روز دنیا، تسهیلات رفاهی، حمل و نقل، رستوران­ها و سایر خدمات مرتبط با این حوزه به رشد آن کمک کرده و به صنعت گردشگری در این کشور رونق بخشیده است. به همین دلیل مشارکت با شرکتهای خدمات گردشگری در گرجستان برای تبادل مسافر و سرمایه ­گذاری در زمینه ساخت و ساز هتل و مراکز اقامتی در تفلیس و دیگر شهرهای توریستی این کشور، از زمینه­های سودآور سرمایه­ گذاری در گرجستان است.

 

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری گرجستان

در کشور گرجستان علاوه بر بخش گردشگری و انرژی، تولید فراورده های غذایی و کشاورزی نیز از اهمیت بسیار بالایی بخوردار است. گرجستان از نظر اقلیم جزو معدود کشورهایی است که مستعد کشت و دامپروری است و به واسطه وجود مناطق اقلیمی گوناگون امکان کشت و برداشت محصولات کشاورزی در بیشتر نواحی این کشور وجود دارد.

منابع غنی آبی نیز از بزرگترین مواهب طبیعی این کشور است که شرایط کشاورزی  و دامداری را در این کشور فراهم کرده است. این بخش با وجود مواهب طبیعی بسیار زیاد با مشکلات زیادی از جمله کمبود سرمایه، آموزش و خدمات بسته بندی مواجه است.

کشاورزی در این کشور هنوز به شکل سنتی انجام می­شود و مطابق با دانش روز نیست. اما وجود سرمایه­ گذاری خارجی در این بخش به رونق آن کمک موثری خواهد کرد. دولت گرجستان قصد دارد شیوه ­های سنتی کشاورزی در این کشور را کنار گذاشته و با اتخاذ روش­های مدرن و تجهیزات مطابق با استانداردهای روز دنیا، بخش کشاورزی گرجستان را رونق بدهد. به همین دلیل سرمایه ­گذاری در گرجستان در بخش کشاورزی در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است.

دامپروری، پرورش ماهی، صنایع تبدیلی، سردخانه، گلخانه، آب معدنی و فروشگاه­های تجهیزات آلات کشاورزی از زمینه ­های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در گرجستان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.