موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

موسسه حقوقی مهاجرتی آوات

خرید ملک در گرجستان


 
5 (100%) 1 vote
 

راهنمای خرید ملک در گرجستان

خرید ملک در گرجستان و زندگی در این کشور  آن هم به خاطر آب و هوای مطلوب و ساخت و سازهای زیبا چند سالی است که مورد توجه ایرانی­ها قرار گرفته است.  خانواده ­های بسیاری در ایران این روزها این کشور را  به خاطر آرامش و زیبایی آن برای اقامت انتخاب می­کنند. البته هدف اصلی بسیاری از آن­ها سرمایه گذاری در این کشور و دریافت اقامت دائم است.

قانون فعلی گرجستان به هر فرد خارجی که ملکی را اعم از آپارتمان، ویلا و یا مغازه به ارزش حداقل ۳۵ هزار دلار خریداری کند، امتیاز سرمایه­گذاری اعطا می­کند. یعنی دولت گرجستان با این امتیاز اقامت موقت یکساله به خریدار ملک اعطا می­کند.

 

نکاتی که باید در مورد خرید ملک در گرجستان بدانید

این نوع اقامت تا زمانی که شما مالک باشید قابل تمدید است و در حال حاضر محدودیتی برای آن وجود ندارد. البته برای خرید ملک بایستی از مراکز مشاوره معتبر استعلام و مشاوره بگیرید و نسبت به سوء استفاده اشخاص سودجو آگاه باشید. انتخاب محل اقامت یک انتخاب بسیار مهم در زندگی هر فردی است که اگر به درستی صورت نگیرد، می­تواند مشکلات بسیاری را برای شما به وجود آورد. برای خرید ملک در این کشور مراجعه به شرکت­های معتبر و تحقیق درباره آن­ها الزامی است. برخی بنگاه­های معاملاتی هستند که صرفا با راه­اندازی یک وب سایت و داشتن یک خط در گرجستان اقدام به  فروش املاک در این کشور با  چند برابر نرخ واقعی آن می­کنند. لذا برای خرید ملک گرجستان  از طریق شرکت­هایی اقدام کنید که دارای مجوزات لازم بوده و اعتبار لازم در زمینه مهاجرت افراد نیز داشته باشد.

خرید ملک در گرجستان اگر به صورت مسکونی باشد شامل پرداخت مالیات نخواهد شد، اما خرید املاک تجاری در صورتی که قرار باشد به اجاره داده شود، شامل پرداخت مالیات می­شود که معمولا پرداخت مالیات بر عهده مستاجر خواهد بود. البته باز هم به نوع قرارداد طرفین  بستگی دارد.

 

املاک در گرجستان به سه طریق معامله می شوند:

خرید ملک در گرجستان در حالتی که اسکلت آن به شکل کامل و مطابق نقشه ساخته شده باشد، دیوارکشی­ها انجام شده باشد اما سفت کاری پروژه انجام نشده باشد. در این حالت به آن “ملک سیاه”  می­گویند. در حالت دوم، گچ کاری­ها و لوله کشی ساختمان به طور کامل انجام شده است و انشعاب برق، گاز و آب ساختمان نیز وصل شده است که به آن “ملک سفید” می­گویند. در حالت سوم که به آن “سبز” گفته می­شود، ساخت پروژه به اتمام رسیده و خانه با تمام وسایل و امکانات داخل آن قابل واگذاری است.

توصیه می­شود برای خرید ملک در گرجستان  از نوع سوم که به صورت “سبز” است اقدام کنید. چرا که به این روش در پرداخت هزینه­های اضافی صرفه جویی خواهد شد. شاید در ابتدای ورود به گرجستان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از هزینه وسایل خانه،  نتوانید وسایل مورد نظر را با قیمت واقعی آن خریداری کنید.

 

مزایای خرید ملک  در گرجستان

در این قسمت قصد داریم مزایای خرید ملک در گرجستان را شرح دهیم. طبق قانونی که در سال ۲۰۱۵ در پارلمان گرجستان به تصویب رسیده است اتباع خارجی می­توانند از طریق خرید خانه یا خرید آپارتمان در گرجستان کارت اقامت گرجستان را دریافت کنند و در حقیقت نسبت به اجازه اقامت در این کشور اقدام کنند. برای خرید آپارتمان در گرجستان حداقل باید با پرداخت ۳۵ هزار دلار آمریکا اقدام کرد.  اقامت گرجستان با خرید ملک پس از شش سال تبدیل به اقامت دائم این کشور می­شود و این از مزایای خرید ملک در این کشور است.

نکته مهم­تر اینکه در صورت پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا قیمت ملک در این کشور چند برابر خواهد شد  و خرید ملک قبل از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا به صرفه تر است. پس اگر قصد اقامت در این کشور را دارید هرچه زودتر برای خرید ملک و دریافت کارت اقامت آن اقدام کنید.

از دیگر مزایای خرید ملک در گرجستان  این است که گرجستان اگرچه کشور توریستی است اما به نسبت سایر کشورهای توریستی که در نزدیکی ایران قرار دارند، خرید خانه ارزان­تر است. به ویژه در شهرهایی به جز تفلیس که می­توان با نصف قیمتی که بابت خرید ملک باید در تفلیس هزینه کرد، اقدام به خرید ملک نمود. البته در صورتی که بخواهید اقدام به خرید ملک چند سال ساخت و نه نوساز نمایید، هزینه کمتری برای آن پرداخت خواهید کرد. حتی در شهر توریستی آن مانند تفلیس.

 

مراحل دریافت اقامت از طریق خرید ملک در گرجستان

مراحل اخذ اقامت از طریق خرید ملک  در گرجستان به این صورت است که با مراجعه به شرکت های معتبر و دارای مجوزات لازم  و با استفاده از  وکلای گرجی اقدام به خرید خانه یا آپارتمان می کنید. برخی از این شرکت­ها،  خدمات مشاوره رایگان به صورت تلفنی و حضوری نیز ارائه می دهند. امکان بازدید از ملک نیز وجود دارد. بعد از بازدید و تصمیم گیری نهایی برای خرید ملک، می­توانید اقدام به خرید آن نمایید و با مراجعه به ساختمان دادگستری این کشور به همراه وکیل خود می­توانید کارهای مربوط به ثبت سند خانه و ملک خود را انجام داده و سند شش دانگ ملک را به نام خود دریافت کنید.

توجه داشته باشید که برای  انجام کارهای خرید خانه و اقامت خود از طریق خرید ملک حتما از مشاوان و وکلای خبره بهره ببرید. بعد از  انتقال سند وکیل شما نسبت به اخذ اقامت شما و اعضای خانواده نیز  اقدام خواهد کرد. برای تمدید اقامت و اخذ اقامت دائم و دریافت پاسپورت این کشور نیز می توانید از طریق همان وکیل قانونی خود اقدام کنید.

روند خریید خانه در گرجستان بسیار ساده می­باشد. زمانی که  ملک مورد خود را انتخاب کردید، سند آن ملک مورد بررسی کارشناسان اداره عدالت گرجستان قرار می­گیرد و در صورت وجود هرگونه مشکل گزارشات آن به اطلاع شما خواهید رسید. بعد از حل مشکلات احتمالی و توسیه حساب­های ملک مورد نظر، سند آن به نام شما انتقال خواهد یافت و معمولا تا یک ماه بعد کارت اقامت گرجستان برای خریدار صادر خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.